Ολοένα και περισσότερες νεοσύστατες εταιρείες, έχουν στόχο την έγκυρη αξιολόγηση της κατάστασης ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου για τον επόμενο ιδιοκτήτη του.
H διαρκής άνοδος των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που μάλιστα αναμένεται να συνεχιστεί με μεγαλύτερη ένταση τα επόμενα χρόνια, είναι λογικό να επηρεάσει και τον χώρο των μεταχειρισμένων. Εδώ όμως χρειάζεται μια διαφορετική προσέγγιση από αυτή που γνωρίζαμε στα συμβατικά αυτοκίνητα.
Κι αυτό γιατί τα χρόνια και τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει ένα μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, μπορούν γρήγορα να δώσουν στον ενδιαφερόμενο μια τάξη μεγέθους της τιμής που θα κληθεί να πληρώσει για την απόκτησή του.
Στα ηλεκτρικά μοντέλα όμως τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Η αξία ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού, εξαρτάται ουσιαστικά από την κατάσταση της μπαταρίας του. Την αυτονομία που προσφέρει και την ικανότητα που έχει να διατηρεί την φόρτιση. Σκέψου περίπου τι ισχύει και με ένα κινητό τηλέφωνο και έχεις την εικόνα.
Πώς όμως μπορεί ένας αγοραστής να ελέγξει την κατάσταση της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου; Πρακτικά δεν μπορεί. Αυτός είναι και ο λόγος εμφάνισης μιας σειράς από νεοσύστατες εταιρείες που σκοπεύουν να κάνουν ακριβώς αυτό. Να παρέχουν έγκυρη πιστοποίηση της υγείας και απόδοσης της μπαταρίας, βοηθώντας τους αγοραστές να καταλάβουν πόσο πραγματικά αξίζει ένα μεταχειρισμένο ηλεκτρικό όχημα.
Έλεγχος μέσα σε λίγα λεπτά
Μάλιστα κάποιες από τις δοκιμές μπαταριών διακρούν μόλις λίγα λεπτά. Η Altelium είναι μια τέτοια εταιρεία. Με έδρα στη Μ. Βρετανία, έχει αναπτύξει ένα τεστ και ένα πιστοποιητικό για την κατάσταση της υγείας της μπαταρίας EV που θα ξεκινήσει φέτος να διενεργείται σε περισσότερους από 7.000 εμπόρους αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και σε περισσότερους από 5.000 εμπόρους στη Μ. Βρετανία μέσω αντιπροσώπων, όπως η Assurant και η GardX.
Μια μπαταρία θεωρείται πως αποτελεί περίπου το 40% της αξίας ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος. Η διατήρησή της σε καλή κατάσταση λοιπόν, είναι το κλειδί για την επίτευξη μιας καλής τιμής μεταπώλησης. Ο Alex Johns, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης στην Altelium, αναφέρει ότι έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για τα τεστ της εταιρείας του και από άλλες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη μπαταρία
Ανάμεσα στους παράγοντες που θεωρείται πως επηρεάζουν την διάρκεια ζωής της μπαταρίας, είναι η ταχεία φόρτιση, η συνέχιση της φόρτισης όταν η μπαταρία είναι σχεδόν γεμάτη και η παραμονή της πλήρως φορτισμένης για μεγάλα διαστήματα. Μια άλλη νεοσύστατη εταιρεία από την Αυστρία, η Aviloo, έχει αναπτύξει ένα τεστ για εμπόρους και ιδιώτες, μέσω του οποίου διαπίστωσε ότι μετά από 100.000 χιλιόμετρα, η κατάσταση της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να διαφέρει έως και 30% σε σχέση με μια καινούργια.
Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο Marcus Berger, διευθύνων σύμβουλος της Aviloo, "σε ένα ηλεκτρικό όχημα, τα χιλιόμετρα και η ηλικία δεν λένε τίποτα, όλα έχουν να κάνουν με την μπαταρία”. Ένας καταναλωτής που θέλει ένα μεταχειρισμένο EV με το 90% της αυτονομίας του όταν ήταν καινούργιο, μπορεί να καταλήξει να αγοράσει ένα με μόλις 70%, λόγω των κακών συνηθειών φόρτισης του προηγούμενου ιδιοκτήτη. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει ενδεχομένως να μειώσει την αξία του κατά χιλιάδες ευρώ, καταλήγει ο Berger.
Σύμφωνα με στοιχεία της αμερικανικής startup, Recurrent, οι τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών μοντέλων στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο, ήταν μειωμένες κατά 32% σε ετήσια βάση, έναντι πτώσης 7% για τα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες. Στη Μ. Βρετανία, οι τιμές των EV ήταν μειωμένες κατά 23% σε ετήσια βάση τον Αύγουστο, ενώ οι τιμές των συμβατικών μοντέλων ήταν αυξημένες κατά τουλάχιστον 4%, σύμφωνα με την AutoTrader, η οποία επικαλείται ως αιτία "τις ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας στα μεταχειρισμένα EV".
Αναμένεται πλήθος μεταχειρισμένων EV
Είναι σαφές πως ο αγώνας για τη σωστή αποτίμηση των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων έχει επείγουσα φύση, καθώς τα πάνω από 1,2 εκατομμύρια ηλεκτρικά που πωλήθηκαν το 2021 στην Ευρώπη, αναμένεται να φτάσουν στην αγορά μεταχειρισμένων το 2024, όταν και θα λήξουν τα συμβόλαια μίσθωσης. Αν οι τιμές τους είναι χαμηλές, αυτό αναμένεται να πλήξει και τις τιμές των νέων.
Ο Scott Case, διευθύνων σύμβουλος της Recurrent, αναφέρει πως η εταιρεία του έχει εγγράψει 20.000 ιδιοκτήτες EV για να παρακολουθεί τα δεδομένα της μπαταρίας των οχημάτων τους, ενώ συνεργάζεται επίσης και με εμπόρους. Όσοι φροντίζουν τις μπαταρίες τους, θα μπορούσαν να επωφεληθούν από ένα "πιθανό premium χιλιάδων δολαρίων" κατά την πώληση, δήλωσε ο Case.
Πηγή: www.topgeargreece.gr/
7/11/2023