Πώς να προετοιμάσεις την επιχείρηση σου για να πουληθεί και γιατί πρέπει να ξεκινήσεις τώρα.


Ακόμη και χωρίς να προβλέπεται κάτι στο ορατό μέλλον, αξίζει να ξεκινήσεις τώρα να εξετάζεις τη στρατηγική εξόδου. Ορίστε ορισμένα βήματα που μπορείς να κάνεις.

 

 

Πουλώντας την επιχείρηση σου είναι μία μεγάλη απόφαση που θα έχει επιπτώσεις στα οικονομικά σου και στο μέλλον της οικογένειας σου.

 

Υπάρχουν ορισμένο λόγοι για τους οποίους θα χρειαστείτε άφθονο χρόνο προετοιμαζόμενος για το γεγονός αυτό – ένας από τους βασικούς είναι για να εξασφαλίσετε το μέγιστο τίμημα για όλες τις ατέλειωτες ώρες και χρόνια σκληρής δουλειάς.

 

Δυστυχώς, όπως και με πολλά άλλα πράγματα, δεν είναι εύκολο για τους επιχειρηματίες να είναι σε θέση να εξασφαλίσουν επαρκή χρόνο στο πρόγραμμα τους για το συγκεκριμένο ζήτημα.

 

Ορίστε ένας πίνακας ελέγχου των θεμάτων που θα πρέπει να ληφθούν υπ’όψιν.

 

Γιατί να παίζετε με τις πιθανότητες με το σημαντικότερο ίσως περιουσιακό σας στοιχείο;

 

Υπάρχουν πολλές επαγγελματικές και προσωπικές περιστάσεις που μπορούν να προκαλέσουν μια βιαστική και πιθανώς καταστροφική πώληση μιας επιχείρησης, όπως θάνατος, διαζύγιο, προβλήματα υγείας, ξαφνική μετακόμιση, κλπ.

Γι’αυτό, ο σωστός χρόνος είναι να προετοιμαστείτε να πουλήσετε την επιχείρηση σας σήμερα. Λέγοντας να προετοιμαστείτε, δεν εννοούμε να τη βγάλετε στην αγορά αμέσως.

 

Προετοιμαζόμενοι για μία πιθανή πώληση της επιχείρησης σας πριν αυτή καταστεί αναγκαία, δεν σημαίνει μόνο ότι μπορείτε να επιλέξετε καλύτερα το χρόνο και τρόπο της αποχώρησης σας· σημαίνει κι ότι μπορείτε να μεγιστοποιήσετε την τιμή πώλησης όταν τελικά φτάσετε στο σημείο να πουλήσετε.

 

Η προετοιμασία αυτή περιλαμβάνει ορισμένα πράγματα όπως την τακτοποίηση των λογαριασμών και λογιστικών εγγραφών, το «σφίξιμο» των διαδικασιών της επιχείρησης, την αντικατάσταση ή συντήρηση των παγίων που αξίζουν είτε πουλάτε είτε όχι την επιχείρηση σας.

 

Ξέρετε την αξία της επιχείρησης σας;

 

Εννοείται ότι σε μια συμφωνία πώλησης η αξία της επιχείρησης είναι το ζητούμενο.

 

Υπάρχουν αρκετές μέθοδοι εκτίμησης των επιχειρήσεων. Μεταξύ των κοινοτέρων είναι οι εκτιμήσεις βασιζόμενες σε άλλες του ίδιου κλάδου κι αυτές που λαμβάνουν υπόψη την αξία των περιουσιακών στοιχείων.

 

Είναι τα λογιστικά σας σε τάξη;

 

Οι λογαριασμοί σας κι οι σχετικές εγγραφές πρέπει να είναι ακριβείς και ενήμερες. Οποιοσδήποτε υποψήφιος αγοραστής περιμένει να δει λογαριασμούς ενημερωμένους μέχρι και αρκετά χρόνια πριν.

Αν τα λογιστικά σας δεν είναι εντάξει, αυτό θα αποθαρρύνει τους περισσότερους ενδιαφερόμενους.

 

Τι θα συμβεί με το προσωπικό;

 

Είναι φρόνιμο να κρατήσετε μυστική την πιθανότητα πώλησης της εταιρείας από τους περισσότερους υπαλλήλους σας μέχρι την ολοκλήρωση της, για την αποφυγή διαρροής σε ανταγωνιστές ή πελάτες.

 

Θα πρέπει πάντως, να ενημερώσετε τους βασικούς εργαζόμενους κατά τη διαδικασία πώλησης ώστε να δείτε τις προθέσεις τους και να τους δώσετε κίνητρα για να παραμείνουν με τη νέα διοίκηση. Πολλές φορές, είναι πολύ πιθανό να θέλουν οι ίδιοι να αγοράσουν την επιχείρηση για τον εαυτό τους.

 

Αν οι βασικοί εργαζόμενοι είναι ικανοποιημένοι και θέλουν να παραμείνουν, ο ενδιαφερόμενος αγοραστής θα το δει ως πλεονέκτημα· έτσι και ευκολότερη γίνεται η συναλλαγή και ανεβαίνει η αξία της επιχείρησης.

 

Εμποδίστε αποχωρήσεις εξασφαλίζοντας και διαβεβαιώνοντας το προσωπικό ότι οι νέοι ιδιοκτήτες είναι νομικά δεσμευμένοι να τηρήσουν τους όρους και τις συνθήκες των υπαρχόντων εργοδοτικών συμβάσεων.

 

Υπάρχουν νομικές οι φορολογικές εκκρεμότητες;

 

Θα πρέπει επίσης να υπολογίσετε και τις νομικές και φορολογικές συνέπειες πουλώντας και αποχωρώντας.

 

Για παράδειγμα, ο αγοραστής μπορεί να ζητήσει να μη λειτουργήσετε παρόμοια επιχείρηση για μία συγκεκριμένη περίοδο, μετά την εξαγορά.

Επίσης, έχει ελεγχθεί φορολογικά πρόσφατα η εταιρεία; Ο ΦΠΑ κι άλλοι φόροι εφαρμόζονται αναλόγως με τον τρόπο υλοποίησης της συμφωνίας, ενώ η υπεραξία υπολογίζεται επί της τιμής πώλησης.

 

Έχετε βρει αγοραστές;

 

Όταν παρουσιάζονται αρχικές πληροφορίες σε ενδιαφερόμενους αγοραστές, αυτές πρέπει να είναι αρκετές για να τους κεντρίσετε το ενδιαφέρον, αλλά όχι πάρα πολλές ( όπως η επωνυμία, ή τη διεύθυνση) ώστε να μαθευτεί στο προσωπικό, πελάτες κι ανταγωνιστές. Σ’ αυτή την περίπτωση μπορεί να υπάρξουν συνέπειες: π.χ. εργαζόμενοι μπορεί να παραιτηθούν, ανταγωνιστές μπορεί να εκμεταλλευτούν την κατάσταση και να πάρουν μέρος της πελατείας, ενώ καλοί πελάτες σας μπορεί να χάσουν την εμπιστοσύνη τους και να ακυρώσουν παραγγελίες και συμβάσεις.

 

Προσλαμβάνοντας κάποιον/α έμπειρο/η επιχειρηματικό/η σύμβουλο, είναι η σώφρων στρατηγική στις περισσότερες περιπτώσεις και οι ενέργειες του/της θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι η εξαγορά θα γίνει με διακριτικότητα και χωρίς να κινδυνεύουν επιχειρηματικές προοπτικές.

 

Πολλοί επιχειρηματίες θεωρούν  την πώληση της επιχείρησης τους μακρινή στο απώτερο μέλλον. Πολλοί αναρωτιούνται: γιατί να πουλήσω τώρα που βγάζω αρκετά κέρδη;. Αυτός όμως είναι ο τρόπος σκέψης ενός εισοδηματία κι όχι ενός επιχειρηματία.

All meta information goes in the head section...

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.